کرونا چه تاثیری بر فریلنسینگ داشت؟

  • 2141 بازدید
  • 0 نظر
  • 27 شهریور 1400
  • نوشته شده توسط تیم تولید محتوای یک پی
فهرست مطلب نمایش

از زمان آغاز پاندمی کرونا در شهرها و کشورهای مختلف جهان تا به امروز تغییرات بسیاری در سبک زندگی، کار و حتی تفریحات مردم پدید آمده است. این تغییرات برای برخی کسب و کارها منجر به ضرر و ورشکستگی شد و از طرف دیگر به رشد و رونق برخی کسب و کارها کمک کرد. تعداد زیادی از افراد با آغاز کرونا در اسفند ماه سال 1398 شروع به کار فریلنسری کردند. تقریبا روال کار قبلی تمامی مشاغل و کسب‌وکارها با شیوع کرونا ویروس تغییر یافت. بزرگترین تغییری که ویروس کرونا ایجاد کرد، ایجاد دورکاری برای کارکنان ادارات و کسب‌وکارها به علت شرایط قرنطینه و افزایش جمعیت فریلنسر به علت تعدیل نیرو بسیاری از شرکت‌ها بود. در این مقاله از یک پی قصد داریم تا تاثیر کرونا بر فریلنسینگ را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویروس کرونا و فریلنسینگ

شیوع ویروس کرونا (COVID-19) در جهان بر فعالیت‌های مختلف اقتصادی تاثیر گذاشته است. فریلنسینگ نیز به عنوان یکی از انواع شغل‌هایی که طی چندین سال گذشته در سراسر جهان از جمله ایران رونق داشته است، تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفته است. طی یک دوره کوتاه مدت، Covid-19 باعث اختلال گسترده ای شد و سرانجام جمعیت جهان را مجبور به ماندن در خانه کرد. به دلیل وضعیت جدید زندگی و کار در خانه، مشاغل در این شرایط نامطمئن نیاز به ادامه فعالیت خود داشتند. برای غلبه بر این وضعیت چالش برانگیز، محل کار از مکانی فیزیکی به مجازی تبدیل شد و بسیاری از کارها دوباره از سر گرفته شدند.

بیشتر بخوانید:  دریافت درآمد از طریق QR code (کیو آر کد) یک پی

 

فریلنسری در ایران و جهان

گزارش‌های اقتصادی در سراسر جهان حاکی از آن است که آن دسته افرادی که به صورت فریلنسری یک تا دو سال فعالیت داشته‌اند، در شرایط رکود اقتصادی دارای وضع بهتری از بقیه افراد هستند. دلیل این امر این است که این نوع کار کردن دارای کنترل، تجربه و انعطاف‌پذیری است. فریلنسرها، به عنوان یک مجموعه نیروی کار در جهان، خدمات دیجیتالی خود را بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی ارائه می‌دهند. آن‌ها کنترل بیشتری بر روند کار، فرصت‌ها و ساعات کار خود دارند. اما وضعیت فریلنسری در ایران متفاوت از بقیه جهان است.

در ایران شغل فریلنسری نیز علاوه بر سایر مشاغل تحت تاثیر مستقیم شرایط رکود اقتصادی قرار دارد. با پیش آمدن رکود اقتصادی، تعداد پروژه‌ها کاهش یافته و به همین دلیل افراد توانایی انجام پروژه‌های متعدد را ندارند؛ این صنعت نیز با رکود مواجه می‌شود یا قیمت پروژه‌ها کاهش می‌یابد. اما در زمان شیوع کرونا بسیاری از کسب‌و‌کارها به سمت اینترنتی و دیجیتال شدن پیش رفتند و به همین منظور تعداد پروژه‌های فریلنسری افزایش چشمگیری داشت.

 

کرونا و چند کسب‌وکار فریلنسری

سایت پونیشا

یکی از سایت‌های سرویس‌دهی به فریلنسرها برای پیدا کردن پروژه مناسب است. موسس این سایت می‌گوید که شیوع کرونا رشد زیادی را در این سایت ایجاد نکرده است. دلیل این موضوع مرتبط بودن تمامی کسب‌وکارها با اوضاع اقتصادی کشور اعلام شده است. از طرفی رشد محسوسی در تعداد فریلنسرها نیز دیده شده است. تعداد پروژه‌های ثبت شده در سایت پونیشا با رشد 26 درصدی رو به رو شده است. تعداد پروژه‌های انجام شده 46 درصد رشد داشته است که با توجه به شرایط رکود اقتصادی کشور رشد بسیار خوبی است.

بیشتر بخوانید:  کپی تریدینگ (Copy Trading) یا معاملات رونویس

 

 

سایت پارسکدرز

سایت پارسکدرز نیز یکی دیگر از سایت‌های خدمات فریلنسری فعال در ایران است. مدیر این پلتفرم نیز از رشد نه چندان زیاد این کسب‌وکار در ایام شیوع کرونا صحبت می‌کند. او همچنین بیان می‌کند که در بخش ثبت نام فریلنسرهای جدید و همچنین ثبت پروژه‌ها رشد خوبی وجود داشته است که این رشد با توجه به پیش‌بینی‌های پیشین بوده است و شیوع ویروس کرونا تاثیر چندانی در این رشد نداشته است. تنها تفاوتی که حوزه‌های فریلنسینگ با دیگر بخش‌ها در ایران داشته این است که بر روی این پلتفرم‌ها مانند بقیه مشاغل که تا سطح ورشکستگی پیش رفته‌اند، تاثیر منفی نداشته است.

قصر فخری مدیر پارسکدرز همچنین از رشد 80 درصدی نسبت به سال گذشته کسب‌وکار خود صحبت می‌کند. او معتقد است رشد اصلی در این نوع پلتفرم‌ها افزایش تعداد پروژه‌ها و سفارش‌دهندگان است. در صورتی که تعداد فریلنسرهای این وب سایت رشد بسیار چشمگیری (حدود 2 برابر) داشته است. وی می‌گوید این تعداد فریلنسر جامعه بسیار محدودی است و بسیاری از این افراد به صورت مستقل و بدون ثبت نام در این پلتفرم‌ها مشغول به کار فریلنسری هستند.

 

مزیت‌های فریلنسینگ در شیوع کرونا

فریلنسینگ یا کار در منزل به معنی شغل آزادی است که نیاز به حضور در مکان خاصی ندارد و هر فردی به راحتی در منزل خود می‌تواند فریلنسر باشد. فریلنسرها اغلب به صورت پروژه‌ای با شرکت های مختلف کار می‌کنند و ملزم به کار در یک شرکت به خصوص نیستند. تنها ابزاری که یک فریلنسر به آن احتیاج دارد شامل اینترنت، تلفن همراه و لپ تاپ است. ساعت کاری مشخصی برای این افراد وجود نداشته و در هر ساعت از شبانه روز قادر هستند کار خود را انجام دهند و تنها نکته حائز اهمیت زمان تحویل پروژه است که نباید در آن کوتاهی شود. علاوه بر این، فریلنسرها حتی قادرند در مسافرت نیز کار خود را انجام داده و تحویل دهند زیرا برای انجام کار فریلنسری نیازی به بودن در محل خاصی نیست.

با زیاد شدن ویروس کرونا (COVID-19)، تقریبا تمامی شغل‌هایی که به صورت سنتی فعالیت داشتند، ضررهای زیادی را تجربه کردند و بسیاری از آن‌ها ورشکست شدند. به همین منظور آن‌ها مجبور به ترک محل کار خود شدند. اما افرادی که شغل فریلنسری را انتخاب کرده بودند، به دلیل وابسته نبودن به محل کار مشخصی و همچنین وابسته نبودن به ارگان و شرکت خاصی، نه تنها شغل خود را ازدست ندادند بلکه شرایط کاری آن‌ها نیز بهبود یافت.

بیشتر بخوانید:  ۵ سایت فریلنسینگ محبوب برای فریلنسرهای ایرانی

 

 

فریلنسرهای ایرانی و پروژه‌های خارج از کشور

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، پروژه‌های دورکاری شرکت‌های مختلف را افزایش داد. علاوه بر ثبت پروژه در سایت‌های فریلنسری، بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال فریلنسرهایی با قیمت‌های کم‌تر می‌گشتند. ایران یکی از بهترین کشورهای خدمات فریلنسینگ برای کل جهان است. زیرا هزینه‌های پرداختی برای فریلنسرها در ایران بسیار کمتر از کشورهای دیگر است. از طرف دیگر فریلنسرهای ایرانی برای کسب درآمد بیشتر به دنبال کار با شرکت‌های خارج از ایران هستند، زیرا میزان حقوقی که در انجام کاری برای کسب‌وکارهای خارج از ایران کسب می‌کنند، بسیار بالاتر از حقوق دریافتی از موارد مشابه در ایران می‌باشد.

یکی از مشکلات بزرگ کار با دیگر کشورها برای کسب درآمد، مشکلات بانکی کشور ایران به علت قرار داشتن در لیست تحریم‌های بانکی است. به این دلیل کارفرمای خارجی نمی‌تواند به طور مستقیم به حساب فریلنسرهای ایرانی پول واریز کند، مگر اینکه فرد دارای حساب ارزی باشد که اکثر ایرانیان این نوع حساب را ندارند. سایت یک پی این امکان را برای ایرانیان عزیز فراهم کرده است تا به راحتی بتوانند پروژه‌های خارج از کشور را دریافت کنند و حقوق مورد نظر دریافتی خود را از طریق یک پی دریافت کنند. با استفاده از همین روش، کسب‌وکارهای خارجی می‌توانند پروژه‌های خود را به فریلنسرهای ایرانی سپرده و توسط درگاه یک پی حقوق آن‌ها را پرداخت کنند.

یک پی سامانه‌ای است که امکان دریافت درآمد را برای فریلنسر های داخل ایران فراهم کرده است. فریلنسرها با ثبت نام در سایت یک پی می‌توانند لینک درگاه پرداخت شخصی خود را در اختیار کارفرما قرار داده تا در سریع‌ترین زمان ممکن مبلغ دستمزد خود را دریافت نمایند. سپس می‌توانند معادل ریالی این مبلغ را به حساب بانکی خود در ایران واریز کنند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب

نظرات
loading

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک گذارید

    آخرین اخبار