درباره اینشورتک چه می‌دانید؟

  • 3151 بازدید
  • 0 نظر
  • 18 مرداد 1399
  • نوشته شده توسط تیم تولید محتوای یک پی

 

یکی از مهمترین و پرکاربردترین بخش‌ها در زمینه فین تک یا فناوری مالی، اینشورتک (Insurtech) یا کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات بیمه است. بیمه به شکل امروزی از قرن چهاردهم میلادی مورد استفاده قرار گرفته و امروزه به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. با گسترش کسب‌و‌کارهای دیجیتال و استقبال مردم از فناوری‌های مالی پای بیمه هم به این فضا باز شد و اینشورتک متولد شد. در این مقاله از یک پی قصد داریم در مورد اهمیت و تاریخچه اینشورتک و نقش آن در تحول صنعت بیمه بیشتر صحبت کنیم، پس اگر دوست دارید بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

 

اینشورتک (Insurtech) چیست؟

 

اینشورتک (Insurtech) یا همان فناوری‌های بیمه به بیان ساده به معنی استفاده از فناوری در جهت مدیریت، توزیع و ارائه خدمات بیمه است که از ترکیب دو عبارت Insurance و Technology پدید آمده است. اینشورتک‌ها تلاش می‌کنند به جای استفاده از روش‌های سنتی با کمک نوآوری‌های تکنولوژیکی خدمات بهتر و سریع‌تری را به مشتریان ارائه بدهند.

صنعت بیمه یکی از قدیمی‌ترین کسب‌و‌کارهای مالی است که نزدیک به ۲۰۰۰ سال قدمت دارد.  قدمت تاریخی صنعت بیمه به تاجران چینی برمی‌گردد که در آن زمان صندوق مشترکی را راه‌اندازی کرده بودند و هر یک مبلغی را به آن اختصاص می‌دادند تا در صورت غرق شدن یا خسارت دیدن کشتی، این صندوق خسارت وارده را جبران می‌کرد. در سال‌های اخیر با گسترش خدمات بیمه‌ای و گردش‌مالی بالای این صنعت باعث شد تا کارآفرینان زیادی سعی کنند تا این صنعت را با فناوری‌های نو ترکیب کنند.

اینشورتک در واقع زیرمجموعه فناوری‌های مالی یا فین تک قرار می‌گیرد که در زمینه خدمات بیمه‌ای فعالیت می‌کند، اینشورتک‌ها تقریبا از سال ۲۰۱۰ به وجود آمدند و در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. در سال ۲۰۱۱ چهل و پنج سرمایه‌گذار در مجموع ۱۳۱ میلیون دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده بودند. این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۲.۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:  گردشگری سلامت (Medical Tourism) چیست؟

 

اینشورتک‌ها چه خدماتی ارائه می کنند؟

 

در واقع هدف اصلی اینشورتک‌ها استفاده از فناوری‌های مالی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان است. یکی از مهم‌ترین مزایای اینشورتک‌ها نسبت به روش‌های سنتی بیمه، تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از رفتار مشتریان برای اندازه گیری ریسک بیمه است. در روش‌های سنتی معمولا از یک مدل اندازه‌گیری ریسک برای طیف بزرگی از مشتریان استفاده می‌شد. اینشورتک به کمک فناوری‌های نوین این امکان را به وجود می‌آورد تا ریسک بیمه برای هر مشتری به‌صورت مجزا محاسبه شود.

یکی دیگر از نوآوری‌هایی که اینشورتک به صنعت بیمه آورده است استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین است. بلاک چین مانند یک دفتر کل توزیع شده است که به صورت غیر‌متمرکز و بدون نیاز به سرور مرکزی عمل می‌کند. از مهم‌ترین مزایای بلاک چین وجود یک پایگاه داده بسیار بزرگ توزیع شده است که باعث می‌شود یک نهاد یا سرور به تنهایی نتواند آن را کنترل کند.

مهم‌ترین مزیت استفاده از بلاک‌چین در صنعت بیمه حفظ حریم خصوصی مشتریان و جلوگیری از تقلب بیمه‌گذاران است. از مزایای دیگر آن حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌ها برای شرکت‌های بیمه و مشتریان و تسریع در فرآیند پرداخت خسارت است.

 

به طور کلی اینشورتک‌ها به کمک تکنولوژی بلاک چین خدمات زیر را ارائه می‌کنند.

 

  • تشخیص تقلب

با ثبت و ضبط مطالبات بیمه در بستر بلاک‌چین یا همان دفتر کل توزیع شده غیر قابل تغییر، از امکان کلاهبرداری و تقلب توسط بیمه‌گذاران جلوگیری می‌شود.

 

  • بیمه دارایی و خسارات

قرارداد هوشمند که یکی از مزایای تکنولوژی بلاک چین است در برآورد دارایی و اندازه‌گیری خسارت وارده، بهبود قابل‌توجهی را ایجاد کرده است.

 

  • بیمه درمانی

بیمه درمانی بخش بزرگی از گردش مالی صنعت بیمه را برعهده دارد. ثبت سوابق پزشکی افراد به‌صورت رمزنگاری شده در بستر بلاک‌چین کمک می‌کند تا فعالان این حوزه مانند پزشکان و شرکت‌های بیمه گذار بهتر بتوانند خدمات مربوط به بیمه سلامت را ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:  روش‌های انتقال وجوه ارزی به ایران

 

  • بیمه اتکایی

بعضی از شرکت‌ها برای کاهش ریسک شرکت بیمه، با دریافت بخشی از حق بیمه با آن‌ها همکاری می‌کنند تا در صورت بروز خسارت به شرکت بیمه‌گذار کمک کنند، به این شرکت‌ها بیمه‌گر اتکایی گفته می‌شود. از طریق تنظیم قراردادهای بیمه به کمک قرارداد هوشمند در بستر بلاک چین، جریان اطلاعات بین شرکت‌های بیمه‌گر و بیمه‌گر اتکایی بهتر برقرار می‌شود.

 

 

 

 

بزرگترین استارتاپ‌های اینشورتک در جهان

 

استارتاپ بیما (BIMA)

بیما که دفتر مرکزی آن در استکهلم سوئد قرار دارد یکی از پیشروترین استارتاپ‌ها در صنعت اینشورتک محسوب می‌شود. این شرکت در حال حاضر بیش از ۲۶ میلیون مشتری در ۱۴ کشور جهان دارد. بیما ماموریت خود را در گسترش بیمه سلامت در خانواده‌های کم درآمد قرار داده است. طبق گزارشات بیش از ۷۵ درصد مشتریان بیما برای اولین بار بیمه شده‌اند و ۹۳ درصد آن‌ها روزانه کمتر از ۱۰ دلار درآمد دارند. بیما تا به حال بیش از ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه کسب کرده است و جزء ۱۰ شرکت برتر در زمینه اینشورتک محسوب می‌شود.

 

کوانتم پلیت (Quantemplate)

این شرکت بیمه در لندن است که تلاش کرده است از یادگیری ماشین و تحلیل داده‌های بزرگ، خدمات بیمه‌ای شخصی‌سازی شده را به مشتریانش ارائه دهد.

 

اسلایس (Slice)

اسلایس یکی دیگر از استارتاپ‌های اینشورتک است که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و تمرکز خود را روی خدمات ابری بیمه گذاشت. این شرکت توانسته است بیش از ۴۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

 

تروو (Trov)

تروو به مشتریانش امکان می‌دهد به راحتی و کاملا از طریق گوشی موبایل هر کدام از اموال خود را بیمه کنند. تروو در ستا ۲۰۱۸ در ایالات متحده تاسیس شد و توانسته است مشتریان زیادی را جذب کند.

 

نئوس (Neos)

نئوس در سال ۲۰۱۶ در انگلستان راه‌اندازی شد. نئوس با استفاده از حسگرهای هوشمند و دوربین‌های امنیتی و پشتیبانی ۲۴ ساعته تمرکز خود را روی بیمه منازل و ساختمان‌ها گذاشته است و توانسته رتبه ششم برترین شرکت‌های اینشورتک را به خود اختصاص دهد.

 

شیفت تکنولوژی (Shift Technology)

شیفت تکنولوژی که در کشور فرانسه راه‌اندازی شد توانست هوش مصنوعی را با صنعت بیمه ترکیب کند و جایگاه ویژه‌ای در صنعت بیمه کسب کند. شیفت تکنولوژی هدف خود را کاهش تقلب و تخلف در حوزه بیمه گذاشته است.

بیشتر بخوانید:  قرارداد هوشمند چیست (قسمت اول)

 

لیموناد (Lemonade)

لیموناد ادعا می‌کند اولین پلتفرم منبع باز در صنعت بیمه است. این شرکت در سال ۲۰۱۶ توانست در عرض ۳ ثانیه به یک درخواست در زمینه بیمه رسیدگی کند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. لیموناد یک بیمه ویژه برای مالکان و مستاجران ارائه می‌کند که به کمک هوش مصنوعی عمل می‌کند.

 

اسکار هلث (Oscar Health)

اسکار هلث یک اینشورتک در حوزه بیمه سلامت است که در ایالات متحده امریکا راه‌اندازی شد. این شرکت در بین سایر رقبا بالاترین نرخ مشارکت از طریق گوشی موبایل را کسب کرده است.

 

اکو جنرال اینشورنس (Acko General Insurance)

شرکت بیمه اکو جنرال در سال ۲۰۱۷ و شهر بمبئی هند راه اندازی شد و سرمایه‌گذاران مانند آمازون را در کنار خود دارد. به دلیل جمعیت بالای هند این شرکت توانسته است مشتریان زیادی را به دست بیاورد و در سال ۲۰۱۹ به عنوان دومین استارتاپ معتبر در زمینه اینشورتک شناخته شود.

 

ژانگ آن (ZhongAn)

ژانگ آن نخستین شرکت بیمه کاملا آنلاین چینی است که سرمایه‌گذاران مشهوری مانند علی‌بابا و تن‌سنت (Tencent) روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این شرکت در سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین عرضه‌کننده سهام عمومی فناوری توانست سرمایه ۱.۵ میلیارد دلاری را جذب کند.

 

اینشورتک در ایران

 

با وجود اینکه گردش مالی صنعت بیمه در ایران در سال ۱۳۹۷ عدد ۴۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد، اما هنوز حضور اینشورتک حضور پررنگی در بازار ایران ندارد و اینشورتک در ایران معادل فروش آنلاین بیمه شناخته می‌شود.

در حال حاضر تنها در حدود ۱۰ اینشورتک‌ در اکوسیستم فین‌تک ایران فعال هستند که بیشتر در حوزه بیمه خودرو فعالیت می‌کنند. به نظر می‌رسد قوانین سخت و پیچیدگی‌های موجود در صنعت بیمه باعث می‌شود ورود نوآوری در این حوزه سخت‌تر از سایر حوزه‌های فین‌تک باشد. با این وجود می‌توان گفت در حوزه بیمه سلامت، بیمه گردشگری و بیمه خودرو، پتانسیل بالایی در کشور وجود دارد که اینشورتک‌ها می‌توانند در این زمینه‌ها فعالیت کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب

نظرات
loading

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک گذارید

    آخرین اخبار