دریافت درآمد از طریق QR code (کیو آر کد) یک پی

  • 3199 بازدید
  • 0 نظر
  • 21 خرداد 1399
  • نوشته شده توسط تیم تولید محتوای یک پی

در دنیایی که همه‌ ما با کمبود وقت مواجه هستیم و مدیریت زمان برای ما خیلی اهمیت دارد، وجود یک فناوری که سرعت را چاشنی کار کند نعمت بزرگی محسوب می‌شود. QR Code یا کد پاسخ سریع، فناوری است که اولین بار ژاپنی‌ها برای پیگیری خط تولید قطعات خودرو از آن استفاده کردند، اما به سرعت استفاده از آن فراگیر شد و امروزه کدهای QR در زمینه‌های بسیار بیشتری استفاده می‌شود. در این مقاله از یک پی قصد داریم در مورد QR Code و کاربردهای آن بیشتر صحبت کنیم.

 

کیو آر کد (QR Code)

کد پاسخ سریع که بیشتر به نام (QR Code) شناخته می‌شود، در واقع مخفف عبارت Quick Response Code است. شکل ظاهری کیو آر کد از مربع‌های سیاه کوچکی به نام ماژول، روی یک زمینه سفید رنگ تشکیل شده است که بسته به نسخه آن می‌توان اطلاعات مختلفی را روی آن ذخیره کرد. البته ناگفته نماند که QR Code همیشه سیاه و سفید نیست و ترفندهایی برای اضافه کردن تصویر و رنگ به آن وجود دارد.

برای خواندن QR Code کافی است یکی از برنامه‌های کاربردی QR code reader را بر روی گوشی نصب کنید و هر وقت نیاز به خواندن این کدها داشتید، این برنامه را اجرا کنید، سپس دوربین گوشی را به سمت آن بگیرید و منتظر باشد تا دوربین گوشی کیو آر کد را اسکن کند. به همین راحتی شما به محتوایی که در کدهای QR ذخیره شده است دسترسی پیدا می‌کنید.

بیشتر بخوانید:  استارتاپ چیست؟ به چه کسب و کاری استارتاپ گفته می‌شود؟

 

تاریخچه

کیو آر کد یک کد ماتریسی یا همان بارکد دو بعدی (2D Code) است که در سال 1994 توسط یکی از زیر مجموعه‌های شرکت تویوتا برای ردگیری قطعات در خط تولید اختراع شد. انگیزه اصلی این شرکت برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و اختراع و توسعه این نوع رمز بود، اما به دلیل توانایی ذخیره حجم زیادی از اطلاعات و سرعت خواندن فوق‌العاده، بیشتر مورد استفاده قرار گرفت. پس از آنکه کشورهای انگلیسی زبان از سال 1997 به استفاده از این نوع رمز روی آوردند، نام کوتاه شده (QR (Quick Response به معنی پاسخ سریع را برای آن انتخاب کردند.

 

موارد استفاده QR Code کجاست؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کیو آر کد را در چه جاهایی می‌توانیم استفاده کنیم، باید بگوییم همه جا تقریبا هرجایی که فکر کنید می‌شود از کیو آر کد استفاده کرد. به کمک کیو آر کد می‌توان آدرس‌هایی را که در نشریات، آهنگ‌ها، اتوبوس‌ها، کارت تبلیغات یا هر چیزی که کاربران نیاز به دانستن اطلاعات در مورد آن دارند را به صورت کد در بیاوریم.

فرض کنید صاحب یک وبسایت هستید، به راحتی می‌توانید آدرس سایت خود را به صورت کیو آر کد در آورید و آن را روی کارت ویزیت خود چاپ کنید. وقتی کارت ویزیت خود را به کسی می‌دهید او می‌تواند به راحتی و با اسکن کردن کیو آر کد چاپ شده روی کارت ویزیت، از سایت شما بازدید کند. این کار را می‌توانید برای آدرس ایمیل یا صفحه اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب و لینکدین خود هم انجام دهید.

بیشتر بخوانید:  فرآیند اخذ مجوز پرداخت یاری چگونه است؟

اگر قرار باشد همایش یا رویدادی را برگزار کنید، می‌توانید آدرس سایت خود را روی بنر چاپ کنید تا رهگذرانی که از جلوی بنر عبور می‌کنند با اسکن کردن کیو آر کد اطلاعات بیشتری در مورد همایش به دست بیاورند.

اگر صاحب رستوران هستید می‌توانید کیو آر کد مربوط به طرز تهیه هر غذا را روی منو چاپ کنید تا مشتریان بتوانند با اسکن کردن آن از دستور تهیه و مواد به کار رفته در غذایی که سفارش می‌دهند مطلع شوند.

موارد استفاده کیو آر کد نا محدود است، تنها به خلاقیت و هوش شما بستگی دارد که چگونه و کجا از آن استفاده کنید.

به طور کلی موارد کاربرد QR Code عبارتند از:

  • ایجاد پیوند انحصاری برای وبسایت یا صفحات شخصی در شبکه‌های اجتماعی
  • تبادل آسان اطلاعات، به‌خصوص اطلاعات متنی ساده مثل یادداشت‌ها، اطلاعات تماس و لینک پرداخت
  • تبلیغات
  • خرید و نصب نرم‌افزار از فروشگاه‌هایی مثل گوگل پلی و اپ‌استور
  • کاربرد در پزشکی: پزشکان پس از اسکن کد QR قادر خواهند بود تا به سرعت به پرونده بیمار دسترسی داشته باشند و نوع دارو و واکسن مورد نیاز را شناسایی کنند.
  • کاربرد هنری: گروه‌های موسیقی یا سازندگان فیلم می‌توانند از کدهای QR برای دادن اطلاعات بیشتر در مورد آثار هنری خود استفاده کنند.

 

 

ساختن QR Code

اگر شما هم قصد استفاده از کیو آر کد را دارید به راحتی می‌توانید با استفاده از سایت‌های مختلف از جمله Kaywa، QRStuff، GoQR  به صورت رایگان برای خودتان یک کد پاسخ سریع یا همان QR Code بسازید و اطلاعاتی نظیر آدرس URL، نوشته (Text)، شماره پیامک، شماره تماس، مخاطب را به آن متصل کنید.

بیشتر بخوانید:  آسان ترین روش صادرات خرما چیست؟

 

چگونه در یک پی با QR Code برای خودمان لینک پرداخت شخصی بسازیم؟

یکی مواردی که می‌توانید از کیو آر کد استفاده کنید، ایجاد لینک پرداخت است. به این ترتیب مشتریان و خریداران محصولات و خدمات شما تنها با اسکن کردن کیو آر کد مربوط به لینک پرداخت به درگاه بانکی وصل شده و عملیات پرداخت را به راحتی انجام می‌دهند.

فراموش نکنید یکی از راه‌های موفقیت در کسب و کار، ایجاد یک راه امن و راحت برای پرداخت مانند درگاه پرداخت شخصی است. اگر درگاه پرداخت شخصی ندارید می‌توانید از طریق خدمات یک پی لینک برای خودتان یک کارتخوان مجازی یا درگاه پرداخت شخصی درست کنید. به محض اینکه برای خودتان یک درگاه پرداخت شخصی ایجاد کردید، یک هویت بانکی آنلاین در قالب یک لینک یا QR Code به شما تعلق می‌گیرد. شما می‌توانید برای ساده‌تر شدن راه پرداخت به جای دادن لینک درگاه شخصی، QR Code آن را برای مشتریان خود بفرستید یا روی بنرهای تبلیغاتی، پوستر، کارت ویزیت، کاتالوگ چاپ کنید. به محض اسکن کردن این کد، فرد مورد نظر به درگاه پرداخت شخصی شما هدایت می‌شود.

همچنین اگر از کارتخوان مجازی یک پی استفاده کنید می‌توانید QR-code آن را به درگاه مسترکارت یا ویزا هم متصل کنید، به این ترتیب مشتریان خارجی شما هم می‌توانند تنها با اسکن کردن QR Code هزینه خود را پرداخت کنند.

سوالی دارید؟ در کامنت‌ها منتظر شما هستیم.

به اشتراک گذاری این مطلب

نظرات
loading

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک گذارید

    آخرین اخبار