شتاب‌دهنده کسب‌وکار

  • 3271 بازدید
  • 0 نظر
  • 30 تیر 1399
  • نوشته شده توسط تیم تولید محتوای یک پی

 

هر کسب‌وکار نوپایی، همانند انسان تازه متولد شده می‌ماند که نیازمند پشتیبانی خانواده است تا بتواند به محیط جدید عادت و مراحل رشد را با موفقیت سپری کند. اگر این پشتیبانی درست صورت گیرد از شکست و عقب‌ماندگی در رشد جلوگیری می‌کند. شرکت های شتاب‌دهنده در حکم پشتیبان خانواده‌ها عمل می‌کنند و تمام سعی خود را بر موفقیت و رشد کسب‌وکارهای نوپا قرار می‌دهند. با گسترش روزافزون استارتاپ‌ها، تعداد شتاب‌دهنده‌ها‌ نیز افزایش یافته و نقش چشم‌گیری را در فرایند کسب‌وکارها ایجاد کرده‌اند. افراد خوش فکری که ایده‌ای را در سر می‌پرورانند، اغلب دل‌نگران و استرس چگونگی پیاده‌سازی ایده‌های خود را دارند تا بتوانند موفقیت را از آن خود کنند. در این مرحله نیازمند به پشتیبان یا گرفتن مشاوره از کارشناسان این حوزه است که در اینجا شتاب‌دهنده‌ها وارد میدان می‌شوند.

 

شتاب‌دهنده کسب‌وکار

شتاب‌دهنده‌ها موسساتی در حال توسعه هستند که اولین آن‌ها Y Combinator است که در سال 2005 در ماساچوست کمبریج تاسیس گردید و سپس به سیلیکون‌ولی (Silicon Valley) منتقل شد. شتاب‌دهنده‌ها به ارائه خدمات مالی، آموزش مهارت، دانش و مشاوره در بازه‌ای از زمان می‌پردازند. این موسسات به تسریع رشد استارتاپ‌ها کمک شایانی کرده‌اند و بستری را برای کسب تجربه از متخصصان این حوزه فراهم آورده‌اند.

بیشتر بخوانید:  روش‌های انتقال وجوه ارزی به ایران

ییل هوچبرگ، مدیر کار آفرینی دانشگاه رایس و سوزان کوهن، استادیار دانشگاه ریچموند فعال در حوزه کارآفرینی و مطالعات شتاب‌دهندگان کسب‌وکار، 4 عامل را برای یک شتاب‌دهنده ایده‌آل مطرح می‌کنند.

 

  1. پشتیبانی آنان از استارتاپ‌ها در بازه‌ای از زمان
  2. کار گروهی در کنار کسب‌وکارهای نوپا
  3. آموزش و هدایت‌گری در روند شتاب‌دهی
  4. معرفی بیزینس‌های نوبنیاد به سرمایه‌گذاران

 

اغلب شتاب‌دهنده‌ها در تکاپو برای یافتن این چهار ویژگی هستند، اما گاهی ممکن است توان دسترسی همزمان به این عوامل را نداشته باشند، به همین خاطر هنگام درخواست از شتاب‌دهنده‌ها باید تمامی آنان را به دقت مورد بررسی قرار داد.

 

مراحل ورود و همکاری با شرکت های شتاب‌دهنده

 

  • فراخوان: شتاب‌دهنده‌ها در زمان معینی به استارتاپ‌ها فراخوان می‌دهند. هر کسب‌وکار نوپایی می‌تواند به این فراخوان پاسخ‌ دهد. شتاب‌دهندگان، تقاضاها را دریافت کرده و شروع به بررسی و تحقیق می‌کنند تا در بین آن‌ها، بهترین گزینه‌ها را توسط مدیران و مربیان انتخاب نمایند.

 

  • خوش‌آمدگویی و آشنایی: در این مرحله، شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ‌‌ منتخب را با گروه مربیان، مدیران و سرمایه‌گذاران آشنا کرده و برای سازمان‌دهی اولیه گام بر می‌دارد.

 

  • دوره آموزش و مربی‎گری: در این بخش، کار استارتاپ‌ها شروع شده و در کنار متخصصان این حوزه، ضعف‌های سطوح مختلف کسب‌وکار خود همانند بازار هدف و مهارت‌های لازم را از بین می‌برند.

 

  • روز نمایش: پس از گذراندن دوره، شتاب‌دهندگان استارتاپ‌های رشد یافته را به سرمایه‌گذاران مختلف معرفی می‌نمایند تا بتواند سرمایه لازم برای توسعه آن را بیابند.

 

 

 

کاربرد شتاب‌دهنده‌ها

 

  • پشتیبانی جامع

    به سرانجام رساندن یک ایده و استارتاپ با تجربه‌ای کم می‌تواند چالش‌های زیادی را داشته باشد. این جاست که بستر فراهم شده توسط شتاب‌دهنده‌ها کمک بسیار زیادی را در مراحل گوناگون می‌کنند، همانند ثبت شرکت، برطرف سازی امور حقوقی، مطرح سازی نیازهای اصلی یک کسب‌وکار. از سوی دیگر پشتیبانی عاطفی و دانشی از سمت مدیران و منتورهای حاضر در محیط کار رشد آنان را راحت می‌کند.

بیشتر بخوانید:  فناوری بلاکچین (Blockchain) به زبان ساده

 

  • حمایت مالی

شتاب‌دهنده‌ها با در نظر گرفتن بودجه‌ای برای کسب‌وکارهای نوپا، سرعت دسترسی به منابع انسانی و دیگر منابع را بالا می‌برند. همچنین، با حضور            در مکان یک شتاب‌دهنده یا همان فضای اشتراکی، از هزینه‌های اجاره، آب و برق و دیگر ملزومات جلوگیری شده و باعث پس‌انداز می‌شود.

 

  • فهرست شدن فعالیت‌ها

    با حضور در کنار متخصصان، استارتاپ‌ها در فرصت کوتاهی با شرکت در جلسات متشکل از از مدیران و مربیان، فهرست امور اصلی را تهیه کرده و با سرعت بالایی به انجام آن‌ها می‌پردازند.

 

  • دسترسی به سرمایه گذار

    ارتباط وسیع شتاب‌دهنده‌ها با سرمایه‌گذاران، دسترسی به بودجه سرمایه‌گذاران متنوعی که در حال انتخاب کسب‌وکاری برای سرمایه‌گذاری هستند را ممکن می‌سازند.

 

  • آموزش مستمر و یادگیری مهارت‌های ضروری

    یک شتاب‌دهنده اطلاعات و تجربیات بسیار زیادی را از طریق منتور و مربیان خود در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. این مورد سبب جلوگیری بیشتر از شکست یک کسب‌وکار نوپا می‌شود و شانس موفقیت را بالا می‌برد. از سوی دیگر، استارتاپ‌ها مهارت‌های ضروری چون بازاریابی، ارتباطات، مشکلات فنی و مالی را در طول دوره شتاب فرا می‌گیرند.

 

  • تبلیغات و کسب مشتری

    شبکه‌سازی وسیع و در حال توسعه شتاب‌دهنده‌ها باعث می‌شود که پیش از ورود کسب‌وکار نوپا به بازار، افراد زیادی آن را بشناسند و حتی تبدیل به مشتری شوند.

 

  • مدیریت ریسک

    گاهی شکست و عدم موفقیت باعث می‌شود تا یک کارآفرین از ایده خود دست بکشد و نخواهد آن را به مرحله عمل برساند. حضور در این بستر از این خطا جلوگیری می‌کند، زیرا یک شتاب‌دهنده، خطرات و مشکلات آینده را می‌تواند پیش‌بینی کند و تا حد زیادی مانع آن شود.

بیشتر بخوانید:  پرداخت یار کیست؟

 

منبع درآمد شرکت‌های شتاب‌دهنده

شتاب‌دهنده‌ها با توجه به پذیرش نوع کسب‌وکار مورردنظر متفاوت عمل می‌کنند،هر شتاب‌دهنده‌ می‌تواند از تلفیق این سه منبع استفاده نماید، اما غالبا دریافت سهم از استارتاپ‌ها منبع اصلی قرار می‌گیرد که منبع درآمد آنان از سه طریق است.

 

  1. رشد سهام: شتاب‌دهنده‌ها با دریافت سهمی از استارتاپ به ارائه خدمات می‌پردازند.
  2. شهریه: شتاب‌دهنده‌ها با عضویت و دریافت حق آن با استارتاپ‌ها همکاری می‌کنند.
  3. مستقل: این منبع از طریق برگزاری سمینارها، رویدادها و اسپانسر شدن مطرح می‌گردد و مستقل از کسب‌وکارها است.

 

معمولا کارآفرین از عملی کردن ایده خود مطمئن نیست، اما می‌تواند با تحقیق و بررسی‌های مستمر، اطلاعات اولیه را کسب و فرمی جامع از ایده، اهداف و چشم‌انداز خود حاضر و به شتاب‌دهنده مورد نظر ارسال کند. این گام‌ها فرصتی را فراهم می‌آورد تا از خدمات شتاب‌دهندها استفاده کرده و با خیال آسوده رو به رشد و موفقیت حرکت نمود. تا حالا تجربه کار با شتابدهنده‌ها را داشتید؟ چطور بود؟

به اشتراک گذاری این مطلب

نظرات
loading

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک گذارید

    آخرین اخبار