معرفی معمول‌ترین اصطلاحات فین‌ تک

  • 3027 بازدید
  • 0 نظر
  • 22 تیر 1399
  • نوشته شده توسط تیم تولید محتوای یک پی

مانند هر صنعتی، فین‌تک یا تکنولوژی‌مالی اصطلاحات خاص خود را دارد. با توجه به رشد چشمگیری که این حوزه در دنیا ایفا می کند، شناخت اولیه اصطلاحات معمولش به شما کمک می کند با خیال آسوده‌تر وارد این حوزه شوید.

 

اصطلاحات فین‌تک

 

AML) Anti-money laundering)

ضد پولشویی به تمامی رویه‌ها، قوانین و مقرراتی گفته می‌شود که برای جلوگیری از کسب درآمد از راهی غیرقانونی طراحی شده است. در بیشتر مواقع پولشویی، با شیوه‌های پنهان از منابع غیرقانونی یا غیراخلاقی صورت می‌گیرد.

 

Anonymity

به رویکردی که فرد برای حفاظت از اطلاعات شخصی از هویت خود در مقابل کاربر دیگر یا شخص ثالث در فضای مجازی اتخاذ می‌کند را “ناشناس بودن” می‌گویند. سطوح مختلفی از ناشناس بودن در سراسر اینترنت وجود دارد.

 

API) Application Programming Interface)

رابط برنامه‌نویسی در نرم‌افزار و سخت افزار است. از این طریق دو یا چند بخش از سخت‌افزار یا نرم‌افزار با یکدیگر صحبت می‌کنند.

 

Bad Actor

شخصیتی نامتعادل​، بد خلق، دردسرساز یا شرور است.

 

Bank Grade ID Verification

تأیید شناسه درجه بانکی، اصطلاحی برای توصیف هویت است که مطابق با برترین استانداردهای موسسات مالی برای اطمینان، صحت و امنیت بررسی می‌شود.

 

Big Data

بیگ دیتا یک اصطلاح فراگیر برای مجموعه‌ای از داده‌های بزرگ و پیچیده است که پردازش آنان از طریق برنامه‌های سنتی پردازش اطلاعات، بسیار سخت صورت می‌گیرد.

 

Biometrics

فرایندی که ویژگی‌های خاص فیزیکی و دیگر خصیصه‌های منحصر به فرد شخصی کشف و از طریق دستگاه و سیستم‌های الکترونیکی برای تایید هویت شخص ثبت می‌شود.

 

Bitcoin

بیت‌کوین یک شبکه توافقی است. این شبکه سیستم پرداختی جدید و پول کاملاً دیجیتال را پدید آورده است. این نخستین شبکه غیرمتمرکزی است که توسط کاربران آن، بدون اختیار مرکز یا واسطه‌ای، تأمین می‌شود. از دید یک کاربر، بیت‌کوین تقریباً شبیه پول نقد برای اینترنت است.

 

(CP) Card Present

خدمات یا معاملاتی که فرد برای انجام معامله از کارت استفاده می‌کند و حضور کارت فیزیکی و صاحب کارت الزامی است.

 

(CNP) Card not present

معامله از طریق کردیت کارت یا کارت پیش پرداخت است که معمولا از طریق موبایل یا اینترنت انجام می‌شود. در طی معامله فرد به شکل فیزیکی وجود ندارد؛ بنابراین عملیات معامله مشاهده نمی‌شود.

 

CASL) Canadian Anti-Spam Law)

قانون ضد اسپم کانادا، نام غیر رسمی یک قانون کانادایی برای محافظت و اطمنیان خاطر از افراد کانادایی است، مادامی‌که در فعالیت‌های بازار جهانی مشغول به کار هستند. این قانون مانع از ارسال پیام‌های تجاری درخواست نشده از سوی فرد از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و پیامک می‌شود.

 

CFT/CTF) Combating The Financing Of Terrorism/ Counter-terrorist Financing)

کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا مقابله با سیاست‌های مالی تروریسم توسط بسیاری از حوزه‌های قضایی برای جلوگیری، ردیابی و بازیابی دارایی‌های غیرقانونی که حاصل درآمد از شیوه‌ای مجرمانه صورت گرفته، طراحی گردیده است. این مجموعه به مختل کردن و از بین بردن فعالیت‌های غیرقانونی و جنایی تروریست‌ها می‌پردازد. اغلب فعالیت این بخش رابطه‌ی مستقیم با پولشویی (AML) دارد.

 

Chargeback

باز پرداختی است که توسط شرکت کارت‌های اعتباری به دارندگان آن پرداخته می‌شود. گاهی اختلافاتی درون این موسسات بر مبنای شارژ شدن کارت شخص بدون درخواست وی صورت می‌گیرد. هر فرد زمانی می‌تواند مدعی دریافت بازپرداخت شود. به طور مثال شخصی کالایی را سفارش داده و پس از مدتی آن را معیوب دریافت کرده یا هرگز دریافت نکرده است یا هنگامی که کارت وی به سرقت رفته و مجرم به صورت غیرمجاز از کارت شخص مذکور استفاده کرده باشد.

 

Collaborative consumption

یک الگوی اقتصادی مبتنی بر شراکت، معامله، تجارت و اجاره محصولات، خدمات و دسترسی به مالکیت است. این الگو نه تنها نوع مصرف ما را که چگونگی مصرفمان را نمایان می‌سازد.

 

Collaborative economy

اقتصاد مشارکتی، اقتصادی ساخته شده بر پایه‌ی شبکه فردی و اجتماعی متصل به یکدیگر در مقابل مراکز متمرکز و چگونگی تغییر تولید، مصرف، تامین مالی و یادگیری است.

بیشتر بخوانید:  گردشگری سلامت (Medical Tourism) چیست؟

 

Cryptocurrency

وسیله‌ای برای معاوضه یا مبادله ارزی با شیوه‌ای رمزنگاری شده برای تامین امنیت معامله و کنترل واحد جدید است.

 

Cyberbullying

حمله سایبری به استفاده از تلفن، پیام فوری، ایمیل، چت روم (اتاق گفتگو) و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر برای اذیت یا تهدید کردن یا ترساندن شخصی گفته می‌شود. اغلب حملات سایبری توسط کسانی که به شکل افراطی به فضای مجازی دسترسی دارند، صورت می‌گیرد. این مسئله با واقعیتی در هم آمیخته است که فردی زورگو در قالب هویتی دروغین خود را مخفی کرده است. این پنهان‌کاری، ردیابی فرد را دشوار کرده و باعث ترغیب زورگویان به ادامه دادن کار خود می‌شود.

 

Cyber identity

هویت سایبری به اطلاعات شخصیِ افراد که از طریق ورودی سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های تبلیغاتی، برنامه‌های موبایل و وبسایت‌های تجارت الکترونیک به دست می‌آید، گفته می‌شود.

 

Data Exchange

یک بستر قابل دسترس برای انتخاب شرکای داده جهانی و مشتریانی است که علاقه‌مند به دسترسی به داده‌های مشتری برای تأیید هویت الکترونیکی است.

 

Data source

بانک اطلاعاتی از اطلاعات شخصی افراد است که برای تایید اعتبار هویت از خدمات تأیید یا اثبات هویت استفاده می‌شود. این اطلاعات شامل سوابق دفتر اعتبار، سوابق دولت، پرونده‌های املاک و سوابق تلفنی است.

 

eIDV

تائید هویت الکترونیکی، اصطلاحی برای تائید و اثبات هویت افراد است.

 

Emerging market

بازارهای نوظهور به کشورهایی که بعضی از ویژگی‌های توسعه‌یافتگی را دارد اما تمام استانداردهای توسعه‌یافتگی را رعایت نمی‌کند، اطلاق می‌شود. این شامل کشورهایی که در گذشته یا در آینده اینگونه هستند نیز می‌شود.

 

EMV) Europay MasterCard Visa)

یک استاندارد جهانی برای تعامل با کارت‌های مدار مجتمع (کارت‌های IC یا کارت‌های تراشه)، پایانه‌های قابل فروش برای کارت‌های (IC POS) و دستگاه‌های اتوماتیک خودکار (ATM)  برای تأیید اعتبار معاملات کارت اعتباری و کارت بدهی است.

 

Financial inclusion

گنجایش یا تامین مالی فراگیر به ارائه خدمات مالی با هزینه‌های مقرون‌به‌مصرف به اقشار محروم و کم درآمد جامعه می‌گویند.

 

Fintech

این کلمه ترکیبی از دو واژه مالی و فناوری است. این اصطلاح برای هر فناوری که به خدمات مالی منتهی می‌شود استفاده می‌شود.

 

FINTRAC

مرکز تجزیه و تحلیل معاملات مالی و گزارش‌های کانادا است که در واقع، واحد اطلاعاتی مالی کانادا محسوب می‌شود. این مرکزِ تاسیس شده از سال 2000 مستقل عمل می‌کند و موظف به تحویل گزارش به وزیر دارایی است که در قبال فعالیت‌های این مرکز پاسخگوی مجلس است. این سازمان در محدوده اقدامات مقررات مجرمانه (پولشویی)، قانون تأمین مالی تروریسم و آیین نامه آن فعالیت می‌کند.

 

Geolocation

به پروسه یا تکنیک شناسایی موقعیت شخص یا وسیله توسط اطلاعات دیجیتالی پردازش شده از سوی اینترنت می‌گویند.

 

GlobalGateway

سرویس تائید هویت الکترونیکی آنلاین برای بازار بین المللی، توسعه یافته است. این سیستم توسط تجارت‌ها، اداره مالی، اداره بیمه، بازی و رسانه‌ای اجتماعی در سرتاسر جهان استفاده می‌شود. این سرویس برطرف کننده نیازها، کاهش دهنده ریسک خطر و تائید کننده سن است.

 

 

Identerati

به یک مجموعه غیر رسمی از افراد، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به طور مشترک به هویت و مدیریت هویت در زمینه آنلاین و دیجیتال علاقه دارند اطلاق می‌شود. به این گروه به عنوان تاثیرگذار و رهبر فکری در حوزه هویت و مدیریت دسترسی نگاه می‌شود. اغلب این اصطلاح  را برای اشاره به آینده صنعت‌های بدون نامگذاری توسط اعضای گروه به‌کار می‌برند.

 

Identity proofing

فرایند ارائه اطلاعات کافی مانند تاریخچه هویت، اعتبار و اسناد به ارائه‌دهنده خدمات برای اثبات این موضوع که آیا شخص مدعی همان شخص است یا خیر؟

 

Identity theft

سرقت هویت به استفاده غیرقانونی از اطلاعات شخصی فرد دیگر گفته می‌شود که اغلب به منظور کسب پول و اعتبار رخ می‌دهد.

 

Data breach

انتشار عمدی یا غیرعمدی اطلاعات به یک محیط غیرقابل اعتماد را گویند.

 

Identity verification

به شناسایی افراد از طریق خصوصیات فیزیولوژیکی و رفتاریشان برای ایجاد نقشهایی از هویت آنلاین شخصی تا هویت زندگی واقعیشان را گویند.

بیشتر بخوانید:  آسان ترین روش صادرات خرما چیست؟

 

Internet bot

برنامه‌های نرم افزاری که وظایفی را به صورت خودکار از طریق اینترنت انجام می‌دهند. اغلب، ربات‌ها کارهایی که ساده و از نظر ساختاری تکراری هستند را با سرعت بسیار بالاتر از آنچه انسان می‌تواند، انجام می‌دهند.

 

Internet of Things

یک طرح توسعه یافته در فضای مجازی که روزمره در آن اشیا به شبکه متصل هستند و امکان ارسال و دریافت داده را به آن‌ها می‌دهد.

 

Internet troll

ترول اینترنتی، فردی است که هدف اصلی خود را جستجوی افراد شاخص قرار داده تا از این طریق شروع به ایجاد بحث و استدلال کند. این استدلال‌ها در فیسبوک، وبلاگ‌ها، مای اسپیس و دیگر فضاها رخ می‌دهد. بهترین شیوه برای جلوگیری از شیوع این افراد، عدم پاسخگویی و گزارش به آن‌ها است.

 

KBA) knowledge-based authentication)

به سری اقدامات امنیتی گفته می‌شود که از طریق آن سوالات امنیتی و خاص از افراد نهایی پرسیده می‌شود تا به ارائه مجوز برای فعالیت در فضای مجازی منتهی شود. بسیاری از سایت‌ها در سراسر جهان از این شیوه استفاده می‌کنند.مانند سایت‌هایی که برای ورود یا ثبت نام در آن از شما تقاضا کرده تا اطلاعات خود را وارد نمایید.

 

KYC) Know your customer)

فرایندی مبتنی بر تأیید هویت مشتریان توسط تجارت‌ها است. همچنین این اصطلاح برای آیین نامه بانکی مربوط به همین فعالیت‌ها، به کار می‌رود. شرکت‌ها از فرایندهای مشتری به منظور اطمینان از رعایت قوانین ضد رشوه از سوی نمایندگان، مشاوران یا توزیع کنندگان استفاده می‌کنند. بانک‌ها ، بیمه‌گذاران و آژانس‌های اعتباری صادراتی بسیار خواستار ارائه اطلاعات دقیق درباره انحراف و عدم انحراف مشتریان خود برای بررسی صحت و صداقت آن‌ها هستند.

 

Match rate

در تائید هویت، تعداد سوالات به اندازه‎ای است که اطلاعات هویت فرد به طور کافی به دست بیاید. هر چه نرخ اندازه‌گیری بالاتر باشد، اطلاعات به دست آمده معتبر و موثرتر است.

 

PCI Compliance) Payment card industry)

این موضوع به پایبندی به مجموعه‌ای از استانداردهای امنیتی خاص اشاره دارد که برای محافظت از اطلاعات کارت در طی و بعد از معامله مالی ایجاد شده‌ است. شش مورد اصلی برای رعایت PCI وجود دارد. رعایت PCI توسط همه برندهای کارت ضروری است.

 

POS) Point of sale)

نقطه فروش، به ثبت اطلاعات پرداخت مشتری در مکانی فیزیکی به هنگام خرید و فروش کالا یا خدمات گفته می‌شود. معامله POS با استفاده از دستگاه‌های مختلفی از جمله رایانه، صندوق پول، اسکنر نوری و بارکد، خوانندگان کارت مغناطیسی و هر نوع ترکیبی از این دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

 

Risk-based approach

رویکر مبتنی بر ریسک به فرایندهایی اطلاق می‌شود که ریسک‌های بالا و پر خطر را که احتمال زیاد برای پولشویی و تامین مالی تروریسم رخ داده است را شناسایی و اندازه‎گیری می‌کند. این پروسه در آخر به گزارش‌دهی به نهادهای مربوطه منتهی می‌شود تا فضایی را برای برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی به منظور کاهش ریسک‌های بالا، توسط نهادهای مذکور ایجاد کند.

 

SaaS) Software as a Service)

نوعی توزیع نرم‌افزاری است که برنامه‌ها توسط یک ارائه‌دهنده یا فروشنده از طریق بستری که اغلب اینترنت است، در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

 

Sharing economy

الگوی اقتصادی که افراد را قادر به دریافت وام یا اجاره دارایی‌های متعلق به شخص دیگر می‌سازد. اغلب از مدل اقتصاد اشتراکی زمانی که قیمت یک دارایی خاص بالا و تمام وقت مورد مصرف قرار نمی‌گیرد، استفاده می‌شود.

 

Social data

به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط افراد می‌گویند، زیرا اشخاص به طور مداوم در فعالیت‌های اجتماعی آنلاین در حال مشارکت هستند.

 

Social login

به عنوان ورود به سیستم معرفی شده است. همچنین برای ورود به سیستم اجتماعی از طریق شناسه‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی و حساب‌های ثبت شده دیگر همانند فیسبوک، توییتر و .. به‌کار برده می‌شود. با ورود از طریق هویت از پیش تائید شده این حساب‌ها، افراد بدون نیاز به وارد کردن دستی اطلاعات به صورت خودکار در سایت‌ها با سرعت بالا وارد می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  USSD چیست؟ چقدر امن است؟

 

Social verification

به استفاده از یک شیوه “خرد از کل” برای تائید هویت می‌گویند.

 

Spam

به ایمیل‌های ناخواسته از جانب افراد می‌گویند. همچنین این اصطلاح به عنوان فعل استفاده می‌شود. اسپم نسخه‌ای از ایمیل‌های ناخواسته است.

 

Startup

به شرکتی که در ابتدای فعالیت خود است، استارت‌آپ می‌گویند. این شرکت‌ها توسط کارآفرین‌هایی برپا شده است که در راستای هدف خود به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند، زیرا به اعتقاد آنان برای خدمت مدنظرشان، تقاضا وجود دارد.

 

Thin file

در دنیای امتیازدهی به اعتبار، این واژه اصطلاحی برای بیان خلاصه‌ای از اعتبار است. به طور سنتی، دفاتر اعتباری به افرادی که دارای این فایل هستند، وام نمی‌دهند؛ چرا که دارندگان آن را افراد کم تجربه در رسیدگی به وام‌ها می‌دانند. با این وجود دفاتر اعتباری برای وام‌دهی به تاریخچه پرداخت هزینه‌های اجاره یا خدمات دقت فراوانی می‌کنند.

 

Tokenization

روندی که در آن دارایی‌های مختلف به دارایی دیجیتال تبدیل می‌شوند.

 

Transaction review

یک ویژگی اداری قابل دسترس از طریق درگاه GlobalGateway که برای تائید هویت شما صرف نظر از اختلافات مهیا گردیده است. مشتریان این درگاه می‌توانند ورودی‌ها را به صورت خودکار بررسی کنند، معاملات ناسرانجام به دلیل عدم بهینه‌سازی را بازبینی کنند، منابع داده‌ای را برای افزایش نرخ مطابقت اضافه کنند و لیست‌هایی از معاملات تاریخی را برای حسابرسی و گزارش‌دهی بسازند.

 

TruDetect

نوعی Saas است که برای تائید هویت‌های سایبری استفاده می‌شود. این سرویس، اطلاعات جمع‌آوری شده از هویت اشخاص را برای تائید یک پروفایل در زمان واقعی از طریق‌ مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها و یادگیری ماشین‌ها بررسی می‌کند. TruDetect از طریق API، UI و دسته‌ای از اقدامات صورت می‌گیرد و تنها به جمع‌آوری اطلاعات در هنگام ثبت نام کاربر شما نیاز دارد. جمع‌آوری اطلاعات از این روش برای کاربران نامرئی است و می‌تواند در هر مرحله از رفتار کاربر صورت بگیرد، به همین دلیل در هر زمان امکان تائید هویت یکپارچه وجود دارد.

 

Unbanked

این اصطلاح برای افراد یا گروه‌هایی که فاقد حساب بانکی هستند به کار می‌رود. این افراد برای پرداخت از از پول نقد استفاده می‌کنند.

 

Underbanked

به افراد یا تجارت‌هایی گفته می‌شود که به خدمات مالی اصلی ارائه شده از سوی بانک‌های خرده فروش، دسترسی کمی دارند. این بانک‌ها گروهی متمایز از Unbankedها هستند که هیچگاه از طریق امکانات بانکی مشخص نمی‌شوند.

 

User as Owner

ایده‌ای که اطلاعات شخصی افراد جمع‌آوری شده است؛ اما بدون رضایت فرد منتشر نمی‌شود و مسئولیت و قدرت آن را به خود مصرف‌کننده واگذار می‌کنند. این سیاست‌های خصوصی مرسوم قادر هستند که در سراسر مرزها با فرض قرار دادن اطلاعات تحت نظر اشخاص، کار کنند. این بدان معناست که شرکت‌ها و موسسات می‌توانند اطلاعات افراد را جمع‌آوری کنند؛ اما بدون رضایت آنان مجاز به استفاده از اطلاعات یا انتشارشان نیستند.

کاربر به عنوان مالک، نیاز دولت را به تعیین مقررات فردی برای استفاده از اطلاعات شخصی را نفی می‌کند. این شیوه تضمینی بر عدم استفاده از اطلاعات شخصی از سوی سیاست‌گذاران و مشاغلی مانند گوگل است. اگر فردی رضایت به انتشار اطلاعات شخصی خود را بدهد، بر اساس خواسته‌ وی میزان اطلاعات، مکان انتشار و علت آن در نظر گرفته می‌شود. اگر یک سازمان، دولت و موسسه اطلاعات فردی را در دست داشته و در اختیار شما قرار دهد، پیش از ارائه اطلاعات به از فرد مذکور مجوز انتشار گرفته است. این حالت محیطی برای پاسخگویی را شکل می‌دهد که مبتنی بر حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده است. مجازاتی برای انتشار اطلاعات بدون مجوز تصویب شده است که مانع ارائه دادن اطلاعات بدون رضایت فرد می‌شود.

 

Validation

اعتبار سنجی به تهیه اطلاعات خاص شخصی برای اثبات مالکیت هویت به منظور تائید هویت فرد اطلاق می‌شود.

 

در پایان

به‌طور گسترده fintech در هر شرکتی كه از طریق اینترنت، دستگاه‌های تلفن‌همراه، فناوری نرم‌افزار یا سرویس‌های ابری برای انجام یا ارتباط با خدمات مالی استفاده می‌کند، کاربرد دارد.

به اشتراک گذاری این مطلب

نظرات
loading

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک گذارید

    آخرین اخبار