معرفی ولث‌تک (wealthtech) به زبان ساده

  • 3358 بازدید
  • 0 نظر
  • 01 مرداد 1399
  • نوشته شده توسط تیم تولید محتوای یک پی

 

ولث (wealth) به معنای ثروت و تِک (tech)  هم یعنی فناوری. اما این دو کنار یکدیگر چه معنایی را می‌رسانند؟ منظور از ولث‌تک چیست؟ فناوری و ثروت در همراهی با هم، نسل تازه‌ای از شرکت‌های مالی مبتنی بر فناوری را می‌سازند که راه‌کارهای دیجیتالی نوینی برای تحول صنعت مدیریت دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها ارائه می‌کنند. با یک‌ پی همراه باشید تا  برایتان دقیق‌تر از ولث‌تک بگوییم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ولث‌تِک چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ولث‌تک از ترکیب فناوری و ثروت ساخته می‌شود و بخشی از دنیای فین‌تک (fintech)  است که بر مدیریت ثروت و افزایش آن تمرکز دارد. ضمن اینکه درباره فرایند سرمایه‌گذاری در حوزه خرده‌فروشی هم ایده‌هایی ارائه می‌کند. در ولث‌تک از فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ (big data) استفاده می‌شود. این فناوری‌های جدید می‌توانند جا پای ابزارهای قدیمی در مدیریت ثروت بگذارند و تغییراتی شگرف در حوزه امور مالی به وجود بیاورند.

ولث‌تک می‌تواند به بخش‌ها و گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی شود:

مشاوران رباتیک

مدیریت امور بازنشستگی

سرمایه‌گذاری‌های خُرد

مدیریت امور کارگزاری

ابزارهای سرمایه‌گذاری

مدیریت پورتفولیو یا همان سبد سرمایه

نرم‌افزارهایی برای خدمات مالی

 

پس همان‌طور که می‌بینید، نقش ولث‌تک در مدیریت امور مالی بسیار متنوع و گسترده است. اما عملکرد دقیق آن در هر یک از طبقه‌بندی‌هایی که عنوان شد به چه صورت است؟

 

مشاوران رباتیک

مشاوران رباتیک یا robo-advisors پلتفرم‌هایی دیجیتالی هستند که مدیریت سرمایه‌گذاری یا ارائه مشاوره در این حوزه را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. میزان دخالت انسانی در مدیریت این پلتفرم‌ها بسیار اندک است. نرم‌افزار مورد استفاده در مشاوران رباتیک از الگوریتم‌هایی بهره می‌برد که به طور اتوماتیک سرمایه‌گذاری‌های مناسب را شناسایی و اقدام به تشکیل سبد سرمایه‌گذاری می‌کند. البته این طراحی پورتفولیو براساس اهداف و میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:  USSD چیست؟ چقدر امن است؟

 

مدیریت امور بازنشستگی

پلتفرم‌هایی هم برای مدیریت امور بازنشستگی وجود دارند. به کمک این بسترهای مبتنی بر فناوری، امکان سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان به وجود می‌آید. در واقع نرم‌افزارها در مشاوره‌دادن برای تصمیم‌گیری صحیح برای سرمایه‌گذاری بعد از بازنشستگی، به افراد کمک می‌کنند و سبدهای سرمایه‌گذاری مناسبی برایشان پیشنهاد می‌دهند.

 

سرمایه‌گذاری‌های خُرد

پلت‌فرم‌هایی هم از سوی ولث‌تک طراحی شده است که به افراد اجازه می‌دهد، سرمایه‌گذاری‌های خرد و کوچکی را برای خود ترتیب بدهند. هزینه استفاده از چنین پلتفرم‌هایی زیاد نیست. حتی مبالغ اندک هم می‌تواند با توصیه‌ها و مدیریتی که این پلت‌فرم ارائه می‌کند، برای کاربران سود و درآمد خوبی به همراه داشته باشند.

 

مدیریت امور کارگزاری

ولث‌تک در زمینه امور کارگزاری و فعالیت در بازار بورس هم به کمک کاربران می‌آید و با ارائه پلتفرم‌هایی، امکان دسترسی به اطلاعات لازم برای مشارکت در بازار بورس و سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

 

ابزارهای سرمایه‌گذاری

خدمات دیگری که ولث‌تک برای مدیریت دارایی‌ها در اختیار کاربران می‌گذارد به حوزه سرمایه‌گذاری و ابزارهای آن مرتبط می‌شود. ولث‌تک با تحقیق در بازارهای سرمایه و گذاشتن اطلاعات مفید در اختیار کاربران به آنها کمک می‌کند تا دید مناسبی نسبت به بازار پیدا کنند و امکان سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف را بسنجند و در نهایت وارد آن شوند.

مدیریت پورتفولیو یا سبد سرمایه‌گذاری

شاید شنیده‌اید که می‌گویند نباید تمام تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد بگذارید. ریسک چنین کاری بالاست و باعث می‌شود در صورت بروز حادثه‌ای ناگهانی، تمام تخم‌مرغ‌هایتان از بین برود. برای سرمایه‌گذاری هم دقیقا باید روندی مشابه را پیش ببرید. یعنی بدانید که چطور می‌توان در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرد و ریسک نوسانات را با داشتن چند گزینه در سبد سرمایه‌تان یا همان پورتفولیو کاهش داد. پلتفرم‌های ولث‌تک برای کمک به مدیریت چنین سبدی بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید:  فناوری بلاکچین (Blockchain) به زبان ساده

 

نرم‌افزارهایی برای خدمات مالی

نرم‌افزارهای خدمات مالی هم دسته دیگری از خدمات ولث‌تک هستند که امکان برقراری ارتباط میان کاربران و شرکت‌هایی را مهیا می‌سازند که خدمات مالی را به آنها ارائه می‌دهند.

 

اهمیت ولث‌تک در چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مختلف ولث‌تک، امکان شخصی‌سازی خدمات آن برای کاربران مختلف است. در واقع، فناوری به کار رفته در این زمینه به گونه‌ای نیست که نظراتی قالبی و کلی برای هر کاربر ارائه کند. انسان‌ها با احساسات و رویکردهای مختلفی نسبت به موضوعاتی همچون ریسک، وارد عرصه سرمایه‌گذاری می‌شوند. وجود فناوری‌هایی که می‌توانند با توجه به نیازهای هر فرد به تصمیم‌گیری کمک کنند بسیار ایده جذابی است و همین موضوع دلیل رشد ولث‌تک به شکلی چشم‌گیر در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی است.

باید بدانید که ولث‌تک زیر چتر فین‌تک مشغول به فعالیت است. اما طیف وسیعی از امکانات و خدمات را در اختیار افراد مختلف قرار می‌دهد. گستردگی فعالیت‌های فین‌تک و ولث‌تک باعث شده است که در صنایع و کسب‌وکارهای بسیار متنوعی نقش و حضور پیدا کنند. این جهان‌شمول بودن کاربردهای فناوری‌های تازه در حوزه اقتصاد و امور مالی، در حال ایجاد شکل و شمایل تازه‌ای از مدیریت ثروت و دارایی در دنیاست.

برخی معتقدند که کنار رفتن افراد در نقش مشاور امور مالی از چالش‌هایی است که ولث‌تک به بازارهای کار وارد خواهد کرد. چنین چیزی صحت دارد اما باید در نظر داشت که دنیایی که ولث‌تک با خود به همراه می‌آورد، بسیار گسترده است و ظرفیت ایجاد مشاغل متعددی را هم خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  مراکز گردشگری و رفاه حال گردشگران خارجی

 

چشم‌انداز و آینده ولث‌تک چیست؟

یکی از چشم‌اندازهایی که می‌توان برای ولث‌تک متصور شد، این است که جایگزین مشاوران مالی خواهد شد. دقت نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها در تحلیل داده‌های کلان بسیار بیشتر از قدرت انسان‌ها در این حوزه است. پس باید به این موضوع توجه داشت که افراد در آینده‌ای نزدیک برای دریافت مشاوره در امور مالی دیگر نیازی به رجوع به شرکت‌ها و کارشناسانشان نخواهند داشت. البته چنین چیزی منجر به منسوخ شدن شغل مشاوران سرمایه‌گذاری خواهد شد ولی در عوض امکان سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف را برای طیف وسیعی از کاربران مقدور و ممکن می‌کند.

 

در پایان

ولث‌تک باعث ایجاد تغییر در رویکردهای مشاوران و سرمایه‌گذاران شده است. در کنار چالش‌هایی که در کنار رشد ولث‌تک برای استارتاپ‌های گوناگون به وجود می‌آید، فرصت‌های زیادی هم تولید می‌شود که بیشتر حول مقوله داده‌ها نمایان می‌گردند. در واقع، ابزار اصلی کار ولث‌تک، داده‌ها هستند. داده‌هایی که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مختلف و مدیریت دارایی‌ها به کمک افراد مختلف بیایند. الگوریتم‌هایی که از طریق داده‌ها طراحی می‌شوند و قابلیت تحلیل بازارهای گوناگون را به دست می‌آورند، در آینده دنیای سرمایه‌گذاری و امور دارایی‌ها نقش بسیار مهمی دارند. باید منتظر ماند و دید که اثرات گسترده ولث‌تک در آینده‌ای نزدیک چطور دنیا را تحت سیطره خود قرار می‌دهد.

 

برگرفته از فین‌تک‌نیوز

به اشتراک گذاری این مطلب

نظرات
loading

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک گذارید

    آخرین اخبار