کپی تریدینگ (Copy Trading) یا معاملات رونویس

  • 3264 بازدید
  • 0 نظر
  • 26 مرداد 1399
  • نوشته شده توسط تیم تولید محتوای یک پی

شاید بعضی اوقات به‌عنوان یک تریدر تازه‌کار به این فکر کرده‌اید که چه اتفاق خوبی می‌شد اگر تمامی رویکرد و سرمایه‌گذاری‌های یک تریدر حرفه‌ای را می‌دانستید و مثل او عمل می‌کردید تا به پول بیشتری دسترسی پیدا کرده و ریسک کمتری می‌کردید. در واقع شما با این فکر به‌دنبال راه‌کاری هستید برای کپی کردن کارهای یک تریدر ماهر که به‌هیچ‌ عنوان قصد ضرر کردن ندارد، به این کار به اصطلاح کپی تریدینگ (Copy Trading) می گویند.

تعریف کپی تریندینگ

کپی تریدینگ (Copy Trading) یا معاملات رونویس، به شیوه‌ای از معامله اطلاق می‌گردد که تریدر تازه‌کار یک تریدر خبره در معامله را انتخاب کرده و تمامی کارهایی که آن فرد انجام می‌دهد را تکرار می‌کند. به عنوان مثال اگر تریدر ماهر شروع به سرمایه‌گذاری بر یکی از ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین کند، آن فرد هم به پیروی از وی شروع به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. هیجان‌انگیز است، نه؟ پس برای هیجان بیشتر با یک پی همراه باشید.

کپی تریدینگ چگونه انجام می‌شود؟

این نوع معامله در بعضی از سایت‌ها و پلتفرم‌ها همانند زولو ترید (Zulu Trade)، ای تورو (eToro) و داروینکس (Darwinex) صورت می‌گیرد. تمامی عملکرد تریدر اصلی یا ماهر همچون نوع معاملات، استراتژی‌ها و تاریخ آن‌ها در اختیار تریدر پیرو یا نوپا قرار می‌گیرد. تریدر تازه‌کار با بررسی دقیق چندین تریدر خبره، بخشی از وجوه خود را که قصد سرمایه‌گذاری با آن دارد را به حساب تریدر منتخب واریز می‌کند. از آن پس هر معامله‌ای که توسط معامله‌کننده اصلی صورت بگیرد، وجه انتقالی تریدر پیرو هم در آن دخیل است و هر سود و زیانی بر آن اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید:  قرارداد هوشمند چیست (قسمت اول)

کپی تردینگ بسته به میزان وجهی که تریدر پیرو به‌حساب تریدر ماهر واریز کرده و درصدی که معامله‌کننده اصلی با توجه به نوع تعاملات و استراتژی‌های خود دریافت می‌کند، صورت می‌گیرد. در واقع درصدی از میزان پول تریدر پیرو در هر معامله به تریدر اصلی به‌ازای تمامی مراحل طی شده توسط وی اختصاص داده می‌شود.

 

 

مزایای کپی تریدینگ

  • کاهش ریسک به‌دلیل کم تجربگی

بسیاری از کسانی که به‌تازگی وارد دنیای ترید یا معامله ارز دیجیتال شده‌اند از ریسک کردن گریزان‌اند و از پیچ‌و‌خم معاملات آگاهی ندارند، به همین دلیل از تصمیم خود پشیمان شده و معامله دیجیتال را کنار می‌گذارند، دسته‌ای دیگر هم که ریسک آن را می‌پذیرند پس از مدتی با شکست جدی مواجه شده واز ادامه مسیر منصرف می‌شوند.

این نوع از معاملات برای هر دو دسته بسیار مناسب است؛ زیرا کمترین ریسک را برای آنان پدید می‌آورد، چرا که تمامی مراحل یک معامله به فردی که از تجربه‌ی بالا بهره می‌برد و با زبان این حوزه آشنایی کامل دارد واگذار می‌شود. همین جملات نشان از اهمیت انتخاب درست تریدر است، اینکه باید فردی را انتخاب کرد که تاریخچه عملکردش منطقی و مناسب باشد.

باید تاریخچه رویکرد وی را اعم از معاملات، رفتارش نسبت به تغییرات بازار، تحلیلات فاندامنتال و تکنیکالی که انجام داده است را با دقت مورد بررسی قرار داد و پس از بررسی کامل و دقیق دست به انتخاب زد. هر چه انتخاب درست و دقیق‌تر باشد، ریسک آن کمتر می‌شود؛ زیرا خبره‌ترین فرد انتخاب شده است.

  • یادگیری

با انجام این معامله، فرد تازه‌کار تمامی مراحل را بدون از دست دادن مال یا زیان بسیار، به صورت تجربی فرا می‌گیرد. این کمک شایانی به این دسته از افراد می‌کند چرا که یادگیری تجربی نیازمند معلمی است تا راه و چاه را در هر مرحله بازگو کند.

بیشتر بخوانید:  درباره اینشورتک چه می‌دانید؟

برای داشتن معلمی خوب و در دسترس باید هزینه‌ی زیادی را پرداخت کرد؛ اما با این شیوه تریدرهای تازه کار به صورت تجربی و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای برای داشتن معلم، با شیوه‌های تحلیل و بهترین انتخاب آموزش آشنا می‌گردند در حالی که زیانی هم نمی‌کنند.

  • سود بیشتر

از آن‌جایی که وجه سرمایه‌گذاری تریدرِ پیرو نزد فردی است که آگاهی زیادی از مراحل یک معامله موفق دارد و تمامی استراتژی‌های موثر را برای سود و عدم زیان پیاده می‌کند، سود حاصل از آن بسیار بیشتر از معامله‌ای است که توسط یک فرد تازه‌کار انجام می‌شود. ممکن است فرد تازه کار سود خوبی از یک معامله را به دست بیاورد؛ اما تحلیل‌های خوب و موثر نیازمند تجربه نسبتا طولانی در این فضا است. از سوی دیگر ریسک بالای سودهای زیاد برای کسانی که تازه وارد به این حوزه شده‌اند شاید مانعی جدی برای حضور و فعالیت آنان شود.

  • افزایش تریدرهای ماهرتر

از این جهت که هر تریدر تازه‌کاری وجه خود را در اختیار فردی قرار می‌دهد که پرونده‌ معاملات بهتری دارد، تریدرهای باتجربه سعی بر بهبود وضعیت پرونده خود می‌کنند و در این راستا تلاش می‌کنند تا از تجربیات خود برای بهترین تحلیل و به‌دست آوردن سود بیشتر به کار گیرد. به‌همین دلیل، فرد بیش از پیش در این حوزه فعالیت داشته و ماهرتر می‌شود تا با بالاتر رفتن مهارتش سود بیشتری را برای تریدرهای تازه‌کار به ارمغان بیاورد.

در پایان

این نوع از معاملات با ریسک کم و سود زیاد بیش از پیش مورد توجه افراد واقع شده است. با بررسی مزایای کپی تردینگ می‌توان فهمید که یکی از بهترین راه‌های شروع برای ورود به ترید حتی برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری خود به شیوه مدرن هستند و شخصا قصد ترید کردن ندارند، معاملات رونویس است؛ اما باید توجه بسیاری داشت که برای وارد شدن به این کار باید پلتفرم‌های اصلی مرتبط و تریدرهای ماهر را با ریزبینی زیاد بررسی کرد و سپس با وجهی مناسب وارد این حوزه شد. آیا در مورد کپی تریدینگ می‌دانستید؟ بعد از خواندن این مطلب چه سوال یا سوالاتی برایتان پیش آمد؟ برایمان کامنت کنید.

به اشتراک گذاری این مطلب

نظرات
loading

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک گذارید

    آخرین اخبار